Ελέφαντας στο δωμάτιο

Συντονίστρια: Μπαλαμούτσου Μαγδαληνή (ΠΕ02)

Λίγα λόγια για το πρόγραμμα. Το πρόγραμμά μας επιχειρεί να συμβάλει στην ανάγκη εμπλουτισμού του σύγχρονου ελληνικού σχολείου με εκπαιδευτικές εμπειρίες που θα επιτρέπουν την προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού, σ’ ένα κλίμα εμπιστοσύνης και αλληλεγγύης και συνακόλουθα στην ανάπτυξη ποιοτικότερων σχέσεων, στα πλαίσια της σχολικής κοινότητας.

Γνωστικοί στόχοι. Βασικές έννοιες, όπως ενσυναίσθηση, αυτοεκτίμηση, ενεργητική ακρόαση, εκφοβισμός, ρατσισμός, δικαιώματα. Να γνωρίσουν τη Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και τη Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού.

Κοινωνικοί στόχοι. Να αναπτύξουν πνεύμα συνεργασίας στο πλαίσιο της ομάδας του σχολείου. Να επικοινωνούν, να σέβονται και να εμπιστεύονται ο ένας τον άλλο. Να υιοθετούν θετικές στάσεις στη ζωή τους.

Συναισθηματικοί στόχοι. Να αναγνωρίζουν, να εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους , ακόμη και τα αρνητικά. .Να καλλιεργήσουν την ενσυναίσθηση,  τον αυτοέλεγχο. Να εξοικειωθούν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους αντιμετώπισης αγχογόνων καταστάσεων και καταστάσεων που εμπεριέχουν σύγκρουση, ώστε να επιλέγουν ανάμεσά τους τον πιο αποτελεσματικό  και όχι το γνωστό και ως τώρα καθιερωμένο.

Μεθοδολογία.

-Συγκρότηση ομάδων εργασίας

-Βιωματική προσέγγιση (παιχνίδια ρόλων, θεατρικό παιχνίδι, ασκήσεις ελεύθερου συνειρμού).

-Αξιοποίηση της τέχνης (φωτογραφία – βίντεο)

Χρονοδιάγραμμα- παρουσίαση

Το πρόγραμμά μας πραγματοποιήθηκε από το Δεκέμβριο ως το Μάιο, με την παρουσίασή του στο αμφιθέατρο του σχολείου.

Δραστηριότητες– συνεργασίες.

-Παιχνίδια γνωριμίας- ρόλων.

-Δημιουργία σεναρίων από τα παιδιά, που στη συνέχεια δραματοποιούνταν.

-Κατασκευή κολλάζ: «αυτός είμαι εγώ».

-Δημιουργία προβολής παρουσίασης.

-Δημιουργία του λογότυπου του προγράμματος.

-Δημιουργία σύντομου βίντεο, με χαρακτηριστικές σκηνές από τη διάρκεια των δράσεων.

  Παρά τις γενικά αντίξοες συνθήκες στη γενικότερη ατμόσφαιρα αυτής της χρονιάς, τον περιορισμένο αριθμό των συναντήσεων, το προβληματικό ωράριο των 14.00-16.00, αμέσως μετά το σχολικό πρόγραμμα, το πάντα φορτωμένο πρόγραμμα των παιδιών και τις κάποιες διαρροές, τους ιδιαίτερα ψυχρούς μήνες Ιανουάριο-Φεβρουάριο, που  μας δυσκόλεψαν πολύ, δημιουργήθηκε μια δεμένη ομάδα 13 ατόμων, που πραγματικά έδωσε πάρα πολλά. Η αίθουσα που δουλεύαμε μετατρεπόταν σε ελάχιστα λεπτά, με  το στρώσιμο χαλιών, που κάλυπτε όλη της την έκταση, από αίθουσα μαθήματος, σε χώρο παιχνιδιού, δημιουργίας, πειραματισμού  και προβληματισμού, πάνω σε σημαντικά θέματα που απασχολούν τα παιδιά.

 Συνεργαστήκαμε με το Κ.Ε.Σ.Α.Ν., ιδιαίτερα με την ψυχολόγο κ. Κατερίνα Θέου, το θεατρικό εργαστήρι «Κύκλος Γραφής» και τη σκηνοθέτη-ηθοποιό κ. Μαρίνα Σπανάκη, το Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων και το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας.

Συμπεράσματα- προτάσεις.

Η βιωματική μέθοδος είναι η πλέον κατάλληλη για προγράμματα τέτοιας θεματολογίας. Τα παιδιά τόνισαν ιδιαίτερα τη χαρά του παιχνιδιού,  το αίσθημα ασφάλειας, καθώς ένιωσαν ότι ανήκουν σε μια ομάδα, όπου κυριαρχεί ο σεβασμός, η εχεμύθεια, η έλλειψη κριτικής, η αποδοχή του άλλου, η διάθεση για πειραματισμό. Επίσης αναφέρθηκαν ιδιαίτερα στη βοήθεια που πήραν στο να αντιλαμβάνονται καλύτερα τα συναισθήματά τους αλλά και των άλλων.

 Είναι γεγονός ότι τέτοιου είδους προγράμματα είναι απαραίτητα και  αποτελούν τη βάση για ποιοτικότερες σχέσεις στα πλαίσια της μαθητικής κοινότητας και όχι μόνο…                                   

 Μπορείτε να δείτε τη λεπτομερή παρουσίαση των δράσεών μας , καθώς και σχετικό powerpoint  αρχείο