Αρχική » Δραστηριότητες » Πολιτιστικές δραστηριότητες » Την άνοιξη αν δεν την βρεις την φτιάχνεις

Την άνοιξη αν δεν την βρεις την φτιάχνεις

Την άνοιξη αν δεν την βρεις την φτιάχνεις

    Οδ. Ελύτης

Την Παρασκευή, 1η μέρα του Μάρτη  πραγματοποιήθηκε καινοτόμος δράση τάξης με θεατρικό παιχνίδι.
Α ΦΑΣΗ: ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΝΩΣΤΙΚΗ-ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ: Ακολουθήσαμε το ταξίδι των λέξεων στο χρόνο μέσα από την προσέγγιση του ελληνιστικού δημώδους άσματος από τη Ρόδο καθώς και του νεοελληνικού τραγουδιού από τη Θράκη που έχουν ως θέμα τα «χελιδονίσματα». Επιβεβαιώσαμε τα λόγια του Οδ. Ελύτη σχετικά με το μεγάλο βάρος της παράδοσης που σηκώνει το γλωσσικό μας όργανο  και αναγνωρίσαμε διαχρονικές αξίες ,ανθρώπινες συνήθειες και έθιμα.
Το ποιητικό μας ταξίδι συνεχίστηκε με ποιήματα του Διονύσιου  Σολωμού  του Νικηφόρου Βρεττάκου, του  Οδυσσέα Ελύτη, του Γιώργου  Σεφέρη, του Ανδρέα Εμπειρίκου της  Κικής Δημουλά, του Ν. Καρούζου  και του  Μ. Αναγνωστάκη .Η προσέγγιση των  ποιημάτων τους με θέμα την άνοιξη, ανέδειξε εικόνες ανοιξιάτικης φύσης  τις οποίες συσχετίσαμε με τα θετικά συναισθήματα που προκαλούν.
Αξιοποιήσαμε τις εμπειρίες που αποκτήσαμε μέσα από τη συμμετοχή του τμήματος Α2 στο πρόγραμμα anti-bullying (που οργανώνει  ο Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης) κυρίως τη δράση εκείνη που αποσκοπούσε στην αποκάλυψη, ανακάλυψη και εξωτερίκευση των συναισθημάτων των παιδιών και την  ενσυναίσθηση. Τα παιδιά επέλεξαν ένα θετικό συναίσθημα και το έγραψαν στα άσπρα μπλουζάκια τους ενώ το συγκεκριμένο συναίσθημα το συσχέτισαν με τις εικόνες κάποιου από τα διδαγμένα ποιήματα.
Τέλος,  ξεκινώντας από την εδραιωμένη σ’ εμένα πεποίθηση ότι ο χώρος και η αισθητική του καθορίζει, προωθεί ή αναστέλλει σκέψεις ,ιδέες και  συναισθήματα  κάναμε τις απαραίτητες εικαστικές παρεμβάσεις στο χώρο της αίθουσας  για να συμβάλλει   στους στόχους της δράσης (ασπρόμαυρες φωτογραφίες με μη λεκτικά μηνύματα , το ασπρόμαυρο δέντρο της ζωής για να πάρει χρώμα από τα συναισθήματα των παιδιών, στίχους  και σπαράγματα από τους παραπάνω ποιητές).
Β ΦΑΣΗ: ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΗΣ: Με την εμψύχωση των παιδαγωγών του εργαστηρίου Παιδαγωγικής Θεάτρου και θεατρικού παιχνιδιού του κ. Λάκη Κουρετζή (εισηγητή του θεατρικού παιχνιδιού στην Ελλάδα) τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες. Αρχικά απελευθερώθηκαν από δισταγμούς και αναστολές. Στη συνέχεια δημιούργησαν ρόλους και διαμόρφωσαν ένα δικό τους περιβάλλον δράσης με διάφορους τρόπους και υλικά (στίχοι των διδαγμένων ποιημάτων με θέμα την άνοιξη). Η δημιουργική τους φαντασία τα οδήγησε στο σκηνικό αυτοσχεδιασμό και στην παρουσίαση μικρού δρώμενου από καθεμιά ομάδα στις υπόλοιπες.
Γ ΦΑΣΗ: ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ: Ακολούθησε συζήτηση των παρευρισκόμενων φιλολόγων και εμψυχωτριών  με συντονίστρια τη σχολική σύμβουλο των φιλολόγων κ. Λιάνα  Καλοκύρη  που υπήρξε πολύτιμος βοηθός σε όλη τη φάση της προετοιμασίας του δρώμενου.
    Άννα Σφακιανάκη

Director

Σκηνοθετώντας …τη διδασκαλία στο 6ο Γυμνάσιο

Μπορεί η παραδοσιακή διδασκαλία να πάρει άλλη μορφή; Μπορούν τα ίδια τα παιδιά να διδάξουν παίζοντας θέατρο;

Την Τετάρτη 19/12/2012 και την Πέμπτη 20/12/12 τα παιδιά του 6ου Γυμνασίου (τμήματα Α5,Α6)απέδειξαν ότι το να διδάσκεις και να μαθαίνεις είναι και ευχάριστο και δημιουργικό.

Οι δύο διαφορετικές/καινοτόμες διδασκαλί-ες(στη Νεοελληνική Γλώσσα της Α´ Γυμνασίου ,4η ενότητα) έγιναν στο αμφιθέατρο του σχολείου, είχαν τριμερή δομή και ξεκίνησαν με θεατρικό δρώμενο. Την Τετάρτη το τμήμα Α5 παρουσίασε ένα θεατρικό με θέμα τη νευρογενή ανορεξία. Το κείμενο το είχαν διαμορφώσει τα παιδιά μέσα από κατευθυνόμενη αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο. Μέσα από τους ρόλους που υποδύθηκαν, αναδείχτηκαν τα σημαντικότερα στοιχεία αυτής της διατροφικής, κυριότατα ψυχολογικής διαταραχής. Ακολούθησε εισήγηση της διαιτολόγου/διατροφολόγου Μπέττυς  Φραγκιουδάκη-Σιαφάκα σχετικά με την υιοθέτηση σωστού διατροφικού προτύπου, αναδείχτηκε το θέμα της υπερφαγίας και της παιδικής παχυσαρκίας καθώς και η αξία της σωματικής άσκησης ως παράγοντα αντισταθμιστικού στην επιβαρυμένη σχολική καθημερινότητα των παιδιών.

Tέλος οι μαθητές μέσα από τις ερωτήσεις που απηύθυναν κατάφεραν να αντλήσουν αρκετές πληροφορίες, κυρίως ,όμως, να αντιληφθούν την αξία της ρεαλιστικής προσδοκίας σε θέματα απώλειας βάρους,  την επικινδυνότητα κάποιων συμπληρωμάτων διατροφής και τελικά να επαναπροσδιορίσουν τις διατροφικές τους επιλογές.

Την Πέμπτη 20/12/2012 παιδιά του τμήματος Α6 παρουσίασαν ένα σύντομο θεατρικό  με θέμα το κάπνισμα .Τα παιδιά ήταν χωρισμένα σε δύο ομάδες, αυτή των καπνιστών εφήβων και αυτή των μη καπνιστών. Η πρώτη ομάδα προσπάθησε να πείσει τη δεύτερη για το πόσο αναβαθμίζει την εικόνα ενός εφήβου το κάπνισμα εξασφαλίζοντας την αποδοχή του από την ομάδα των πιο « δημοφιλών» συμμαθητών του ενώ τα παιδιά που έπαιξαν ρόλους αντικαπνιστών αντέταξαν με χιούμορ τα δικά τους επιχειρήματα.

Ακολούθησε η εισήγηση της γιατρού Ω.Ρ.Λ. κ. Ρωξάνης Στρατουδάκη-Καρακώστα σχετικά με τις ολέθριες συνέπειες του καπνίσματος ειδικότερα στους εφήβους ,τον εθισμό, τη δυσκολία στη διακοπή του. Στη συνέχεια οι μαθητές απηύθυναν ερωτήσεις στη γιατρό σχετικά με την επίδραση των οπτικών παραστάσεων που προσλαμβάνουν μέσα στα σπίτια τους όταν καπνίζουν οι γονείς τους, τις συνέπειες του καπνίσματος σε αθλητές και πρωταθλητές, την επιβάρυνση από το παθητικό κάπνισμα κ.ά.

Η εμπειρία που αποκόμισαν τα παιδιά και από τις δύο σκηνοθετημένες «διδασκαλίες» ήταν μοναδική και βοήθησε στην υλοποίηση ποικίλων γνωστικών-συναισθηματικών και ψυχοκινητικών στόχων  προωθώντας ταυτόχρονα και τη μετα-γνώση.

Το 6ο Γυμνάσιο και ιδιαίτερα η κ. Άννα Σφακιανάκη-Σημαντηράκη, φιλόλογος, ευχαριστεί θερμά τις κ. Μπέττυ Φραγκιουδάκη-Σιαφάκα και Ρωξάνη Στρατουδάκη-Καρακώστα για την παρουσία τους στο σχολείο και τη διαφώτιση που παρείχαν στους μαθητές της Α´ Γυμνασίου μέσα από μια σχέση αμφίδρομης  επικοινωνίας